Doorgaan naar hoofdcontent

MS verslaan?


Multiple Sclerose is door artsen aangemerkt als een ongeneeslijke ziekte. Daarom pas ik altijd op met wat ik zeg als ik het over de leefstijlkeuzes heb die centraal staan in mijn begeleidingstraject. Ik zal niet durven te beweren dat je met de dieetkeuzes en ontspanningstechnieken die ik mijn cliënten aanleer MS kunt genezen. Daarom heb ik het liever over het verslaan van MS.

Toch circuleren er meerdere verhalen van mensen die in hun MRI scans ontstekingshaarden hebben zien verdwijnen nadat ze leefstijlveranderingen hebben gemaakt.

Bij het diagnosticeren van MS wordt over het algemeen gebruik gemaakt van een MRI scan. Als er op deze scan ontstekingshaarden te zien zijn in de hersenen en/of het ruggenmerg komt men meestal snel tot de conclusie dat er sprake is van Multiple Sclerose. Mensen die de diagnose MS gekregen hebben komen meestal periodiek terug naar het ziekenhuis om weer een MRI te laten maken. Er wordt dan gekeken of er nieuwe ontstekingen bijgekomen zijn om te bepalen of de ziekte actief is (geweest). Wanneer er geen nieuwe plekken te zien zijn op de scan wordt geconcludeerd dat de ziekte in remissie (ruste) is. Er wordt echter niet vanuit gegaan dat de ontstekingen ook kunnen verdwijnen.

Toch circuleren er meerdere verhalen van mensen die in hun MRI scans ontstekingshaarden hebben zien verdwijnen nadat ze leefstijlveranderingen hebben gemaakt (zie bijv. http://www.envoeding.eu/category/ms-mingle/). Meestal met een zeer verbaasde neuroloog tot gevolg. Het lijkt er dus op dat het in ieder geval mogelijk is om fysiek beter te worden door middel van leefstijlkeuzes.

Helaas is leefstijl niet een machine met een paar knoppen waar je aan kan draaien om het product rechtstreeks beter te maken. Het is een gevecht.

Hoe kan ik dan verklaren dat er toch mensen zijn die ondanks aanpassingen in de leefstijl verslechtering van hun MS ervaren? Helaas is ziekte en gezondheid een ontzettend ingewikkeld speelveld. Er zijn nog ontzettend veel factoren waarvan we niet precies weten welke invloed ze op onze gezondheid hebben. Er zullen vast ook nog onbekende factoren tussen zitten die van invloed zijn op het ziekteverloop van MS. Alleen stress is al een ontzettend ingewikkelde factor. Soms merk ik pas dat ik stress heb gehad als mijn schouders en nek vast beginnen te zitten. Ik voel het dan simpelweg niet. En ik heb dan geen idee wat er ondertussen met mijn immuunsysteem gebeurt.

Helaas is leefstijl dus niet een machine met een paar knoppen waar je aan kan draaien om het product rechtstreeks beter te maken. Het is een gevecht. En om MS te verslaan kan het helaas voorkomen dat je soms een slag verliest voordat je het gevecht wint.

Ferdi de Goede is gezondheidspsycholoog en voedingspsycholoog. Hij begeleidt mensen met MS in het aanleren van een gezondere leefstijl die bewezen samenhangt met een betere kwaliteit van leven.

http://www.immensch.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Waarom MS in dit kleine plaatsje extreem veel voorkomt

Je zult er maar opgroeien: Cabar, een klein plaatsje in het noorden van Kroatië, tegen de grens met Slovenië. In de regio van Cabar wonen ongeveer 4500 mensen. In Europa staat het plaatsje in de top van plaatsen met het grootste risico op MS. De vraag is waarom. Onderzoekers van het Klinisch Ziekenhuiscentrum Rijeka, afdeling Neurologie en van de School of Medicine, University of Rijeka hebben er een studie van gemaakt om factoren aan te wijzen die van invloed zijn op het grote aantal mensen met MS in Cabar. In Europa staat het plaatsje Cabar in de top van plaatsen met het grootste risico op MS. De vraag is waarom. Daartoe onderzochten ze 19 mensen met de definitieve diagnose MS en 25 mensen die geen MS hadden. De 25 mensen in de controlegroep moesten gezond zijn in die zin dat ze een aantal jaren aaneengesloten geen auto-immuunaandoeningen hadden en geen familieleden met auto-immuunziekten. Alle mensen in het onderzoek waren autochtone inwoners van het dorpje. Voor het onde